Att ta sej över havet lågteknologiskt
Idag är det direkt lätt, att ta sej över världen. I en tid av motoriserade transporter, är det lätt att inte tänka på, hur svårt det varit. Att överhuvudtaget ta sej dit, kan inte tas för givet. Det felet görs ofta av folk, som föreställer sej världsvid spridning. För att inte tala om problemet, med vad annat folk fört med sej. För mycket fanns i en del av världen, men inte i en annan. Jag ska försöka förklara det senare.
Flytande trädstammar räcker inte, att ta sej fram på havet med. Deras rörelser är för oförutsägbara, för att det ska funka. Stockbåtar är användbara, för lugna floder och sjöar. Fast dom är inte stabila nog, för att vara pålitliga på havet. Där behövs i stället en flotte. Sådana kan göras av bambu, eller tillhuggna trädstammar. I båda fallen binds dom ihop, med rep gjorda av växtfibrer. Så småningom gav flottar upphov, till den snabbare utriggarkanoten. Den består av en stockbåt, förbunden med en bit trädstam, med tvärslåar över vattenytan. Men jag tror inte sådana båtar, fanns för tiotusentals år sedan.
Med uppfinnandet av nålen, blev en annan sorts båtar möjliga. Dom består av bark eller skinn, utspända på en inre ställning, av trä eller ben. Den av bark har stått modell, till våra dagars kanadensare. Den av skinn gav upphov, till eskimåernas kajaker. Öppna båtar av samma konstruktion, har dom använt i historisk tid. När jag använder ordet skinnbåt, är det sådan jag menar.
Både flottar och kanoter, är något man paddlar sej fram i. I bredare kan man ha två rader, av personer som ror. Fast det är ändå inte så effektivt, som man skulle kunna tro. Folk kan ta sej fram längs kuster, och nå öar relativt nära dom. Däremot funkar dom inte, att organiserat korsa oceaner i. Enstaka personer har gjort det, men det är inte något, som folk i allmänhet klarar. Så jag tror inte att forntida folk, skulle ha gjort något sådant. Dessutom måste man fråga sej, varför dom skulle ha gjort det. Dom kan inte så lätt ha vetat, att det fanns land bortom havet.
Så hur kunde folk ha vetat, att det fanns land bortom en havshorisont? Små öar strax bortom horisonten, går att hitta med hjälp av molnen. Dom samlar sej över öar, och syns på långt håll. Om en större ö drabbas, av en skogs- eller gräsbrand, syns röken också långt. Samma sak gäller förstås fastland. I delar av dom varma haven, kan fåglar användas som ledtrådar. Vissa sjöfåglar fiskar på dagen, och sover på land på natten. Deras flygriktning morgon och kväll, indikerar var öar finns.
Även andra typer av fåglar, kan användas för att hitta land. Vikingarna fångade korpar, som dom tog med sej i burar. När dom inte viste var dom var, för att det var molnigt, kunde dom släppa iväg en. Korpar kan flyga ända upp, till 1,6 kilometers höjd. Om korpen då såg land, flög den åt det hållet. Det för att komma bort, från människorna som fångat den. På så sätt har många öar, långt ut i Nordatlanten hittats.
Tyvärr var sådana här metoder, länge förlorade för européer. När Fernão de Magalhães’ flotta, korsade Stilla havet, hittade dom inget före Guam. Dom kan ha passerat massor av öar, som låg lite bortom horisonten. Det utan att ha en aning om, var öarna kunde hittas. 250 år senare, kunde nästan ingen europé det. James Cook seglade jorden runt, två gånger på elva år. (Han dödades på Hawaii, under sitt tredje försök.) Folk trodde han kunde lukta sej till land, som låg precis bortom horisonten. Fast jag tror han använde molnen, som ledtråd till var det fanns.
Överhuvudtaget krävdes segel, för att korsa oceanerna. Hur snabbt man kan segla, bestäms av två faktorer. Den ena är hur lite vatten, som båten tränger undan. Den andra är hur stor sammanlagd yta, som seglen på båten har. Kombinationen gör katamaraner, till dom snabbaste segelbåtarna. Å andra sidan har dom inte plats, för särskilt mycket last. För att få plats med mer, måste vattenmotståndet ökas. Utformning av segelbåtar, är alltså en kompromiss, mellan lastkapacitet och hastighet. Olika folk har gjort olika val, beroende på sina egna behov. Eftersom behoven varit olika, var båtarna naturligtvis också det.
Uppladdad den 26:e november 2024.