Om munkar och nunnor

Flera myter om vår onda natur, har tänkts ut av munkar och nunnor.  Inte bara kristna munkar och nunnor, utan också buddhistiska.  För båda religionerna är det främst munkar, som har kommit på idéerna.  Få kristna nunnor studerade, men många munkar gjorde det.  Buddhistmunkar har högre social status, än vad buddistnunnor har.  Så jag tror att det var munkarna, som har haft störst inflytande.  Fast det kan mycket väl tänkas, att nunnor har kommit på några idéer.  Det beror på hur misogyna dom är.  Uttrycks dom som att kvinnor i allmänhet, skulle förtjäna att behandlas som skit, tror jag upphovspersonen var en munk.

Jag har redan förklarat hur dom lägre klasserna, fått sin sociala mognad avbruten som barn.  Deras förståelse av andra människor, befann sej på högst en sexårings nivå.  Mera sannolikt befann sej folk, på en fyra- eller femårings nivå.  Sådana personer kunde gå med, i en munk- eller nunneorden som vuxna.  Att gå med i en sådan var deras enda chans, att lära sej läsa och skriva.  Dom lärde sej då inte bara det.  Samtidigt lärde dom sej myter, som ursprungligen formulerats av personer, med okontrollerad makt.  Något annat än sådana idéer, hade dom inte tillgängligt.

Säg att en sådan person är frustrerad över resultatet, av sina egna ansträngningar.  Ändå överväger inte personen, att ansträngningen skulle vara missriktad.  I stället tar personen för givet, att egna misslyckanden är andras fel.  Sådant oreflekterat tänkande, leder till att andra framställs som onda.  Många idéer som spridits, om både människors och djurs ondska, har sitt ursprung i det här.

Ofta såg munkar och nunnor ingen möjlighet, att någonsin få ha sex själva.  Samtidigt visste dom att sex var nödvändigt, för mänsklighetens fortsatta existens.  Å andra sidan hade dom ingen aning, om gränserna för det mänskligt möjliga.  Kombinationen ledde till uppkomsten, av vad jag kallar antisexlustmyten.  Den säger att njutningsaspekten sex, inte bara kan utan borde tas bort, från förökningsaspekten av sex.  Som om folk skulle kunna välja, hur dom upplever saker.

Det är bara ett exempel, på omöjliga krav som ställdes.  Munkar och nunnor kände till vissa fall, av att folk inte levde upp till kraven.  Däremot kände dom inte till, att ingen överhuvudtaget gjorde det.  Lägg till frustration över egna ansträngningar, och brister i självrannsakan.  Kombinationen ledde till uppkomsten, av myten om den universella ondskan.  Den säger att människor naturligt vill vara onda.  Man måste tala om för dom, att dom ska var goda, beordra eller hota dom.  Jag finner det en riktigt ogenomtänkt syn, på den mänskliga naturen.  Dels fyller illvilja ingen funktion, för en samarbetande art som människan.  Dels kan medfödda egenskaper inte tas bort, med predikningar, ordergivning eller hot.  I stället måste vi fråga oss, om det som fördömts verkligen är ont.

Tyvärr tycks den myten ha utvecklats, till myten om den smittsamma synden.  Att utsättas för någonting ”syndigt”, antas motivera folk att begå den själva.  (Jag skriver ”synd” och avledningar med citattecken, för att det fördömts av munkar och nunnor.)  Motivationer varierar i verkligheten, mellan olika individer.  Bara för att man är i samma situation, har man inte nödvändigtvis samma motivation.  Folk njuter inte av det påtvingade, bara för att det är ”syndigt”.  Inte heller skapar det en vilja, att själv göra samma sak med andra.  Folk motiveras inte till ”synder”, bara för att andra sagt att dom begått dom.  I värsta fall antas blotta vetskapen, om något ”syndigt” vara tillräcklig, för att själv vilja göra det.  Till alla som tror på det idag, vill jag ställa följande frågor.  Vilka ”synder” känner du till, utan att själv ha begått dem?  Om du själv saknar motivation, varför kan alla andra förutsättas ha den?  Jag tror inte att människor funkar så.

Mina idéer om munkar och nunnor, bygger mest på europeiska kristna.  Men jag tror att mycket av det, kan appliceras på buddhistmunkar och -nunnor.  Att uppnå sinnesfrid genom meditation, fungerar inte för alla människor.  Det finns också gott om belagda fall, där buddhistmunkar utnyttjat kryphål i regler, för vad dom får göra och inte.  Dom har då bytt ut en formellt förbjuden grymhet, mot en ännu värre grymhet.  Jag har svårt att förklara det utan hat.

Slutligen måste det finnas en anledning, till att Hare Krishna predikar antisexlustmyten.  Min bästa förklaring är, att idén kommer från buddhistordnar.  Jag vet att Hare Krishna är en sekt, som uppstått ur hinduismen.  Fast det fanns faktiskt en tid, innan hinduer föraktade buddister.  Innan dess fanns det visst inflytande, från buddhismen till hinduismen.  Det finns definitivt drag hos hinduismen, som först uppstod inom buddhismen.

 

Uppladdad den 14:e juni 2023.